Húsz éve a fejlesztés élvonalában

A Műszaki Fejlesztés épp két évtizede az Audi Hungaria meghatározó pillére. Az AUDI AG harmadik legnagyobb fejlesztési központjában a győri szakemberek immár az elektromobilitás korszakában fejlesztik a jövő mobilitási megoldásait. A jubileum apropóján sorra vettük a terület legfontosabb mérföldköveit.

2001.06.11. Motorfejlesztő központ átadása

2001 – Elindult a fejlesztés Győrben

Húsz éve adták át az Audi Hungaria Motorfejlesztő Központját, amely öt motorfékpaddal és hatvan munkatárssal kezdte meg működését. A gyártás és a fejlesztés közelsége egyedülálló lehetőséget teremtett a szinergiák kihasználására. Ennek köszönhetően a Motorfejlesztő Központ hatékonyan támogatta a Győrben készülő motorok sorozatgyártását.

Tanszék életképek

2008 – Belsőégésű motorok tanszék indul az egyetemen

A győri Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria között évek óta tartó sikeres együttműködés tovább erősödött, amikor az egyetemen megalakult az Audi Hungaria Belsőégésű Motorok Tanszék. A tananyag melyet a vállalat szakértői és az egyetem oktatói közösen dolgoztak ki – a korszerű terméktechnológiákra és gyártási folyamatokra fókuszált. Ezzel a lépéssel még intenzívebbé vált az intézmény és az Audi Hungaria közötti tudástranszfer.

2011 – Az elektromobilitás alapkövei

Immár tíz éve, hogy az elektromobilitás az Audi Hungaria fejlesztőmunkájának látóterébe került. A fenntartható mobilitási megoldások kidolgozására a Motorfejlesztő Központ új szakemberekkel bővült, a meglévő infrastruktúra pedig jövőbe mutató technológiával egészült ki. Az azóta felhalmozott szaktudásra és tapasztalatra építve a Műszaki Fejlesztés változatlanul élen jár az elektromobilitási megoldások fejlesztésében.

Tanszék életképek

2012 – Megkezdi működését az Audi Hungaria járműfejlesztése

Az évtizedes motorfejlesztő tevékenység járműfejlesztéssel egészült ki ebben az évben. A kétmilliárd forintos beruházás részeként hetven új mérnöki munkahely is létrejött, tovább bővítve a vállalat nemzetközileg is elismert szakembergárdáját. Az új terület a meghajtások és a járművek valós körülmények közötti tesztelésével, a járművek tartóssági vizsgálatával és numerikus szimulációjával támogatta az Audi Hungariánál készülő járművek sorozatgyártását.

Audi belső égésű motor tanszék

2012 – Átadják a belsőégésű motorok tanszék új épületét

Korszerű, minden igényt kielégítő épületbe költözött az Audi Hungaria és a győri Széchenyi István Egyetem együttműködésében életre hívott Belsőégésű Motorok Tanszék. Az új helyszín további laborokkal és oktatóhelyiségekkel felszerelt, és minden korábbinál nagyobb teret biztosít a kreativitásnak és az innovációnak.

2013 – Járműfejlesztési tanszék indul az egyetemen

A győri Széchenyi István Egyetemen immár az Audi Hungariával közösen létrehozott negyedik tanszék kezdte meg működését. A hallgatók itt a vállalat szak¬ embereivel dolgozhatnak közös projekteken az új „Audi-tanszéken”, amely összekötő hidat képez a kutatás és a gyakorlati alkalmazás között. A szakmai előadásokon nagy hangsúlyt kapnak többek között a modern szimulációs eljárások és tesztelési technológiák, mint az egyetemi képzés akkor újonnan meghatározott súlypontjai. A fejlesztési tanszékek alkotják a 2015-ben alapított Audi Hungaria Járműmérnöki Kar alappilléreit.

AHM épületek

2015 – Új épülettel bővül a motorfejlesztő központ

Ez év májusában minden eddiginél korszerűbb felszereltségű épülettel bővült az Audi Hungaria Motorfejlesztő Központja. Az új, 1600 négyzetméteres épületben 12 motorvizsgáló padot helyeztek üzembe, amelyeken az Audi Hungaria szakértői az akkori teljes motorválasztékot tudták tesztelni a négytől a tizenkét hengeres erőforrásokig. A motorfejlesztés bővítésével a vállalat további kapacitásokat teremtett a motorvizsgálatokhoz más konszerntelephelyek számára is.

Kéz a kézben – a közös fejlődésért

A képzés, a tudomány és a kutatás és fejlesztés különösen fontos számunkra. Általuk nemcsak vállalatunk jövőképességéhez teremtünk biztos alapot, hanem a Magyarországon élők számára is. Az Audi Hungaria az ország legjobb egyetemeivel dolgozik együtt – célorientáltan, kiemelt hangsúlyt helyezve a gyakorlati képzésre. Különösen erős a kötelékünk a győri Széchenyi István Egyetemmel: önálló Audi Hungaria Kar és hét Audi Tanszék működik az egyetemen, köztük egy Audi Hungaria Külső Tanszék a vállalat területén. Ez a gyümölcsöző együttműködés erős alapot teremt a jövőhöz. Ezt bizonyítja, hogy fiatal mérnökeink 50 százaléka a győri egyetemről érkezik.

Audi G13 fejlesztés

2016 – Munkába áll a görgős vizsgálópad

A járműfejlesztés szakterülete tovább szélesítette vizsgálati portfólióját a teljes járművek és alkatrészek tesztelésére szolgáló újabb vizsgálóberendezéssel: a Magyarországon egyedülálló görgős járatópadon az Audi Hungaria szakértői teljes járműveket vizsgálnak energiamenedzsment, szilárdságtan és akusztika szempontjából. A tesztelés során egy szimulált úton a járműveket akár 280 km/h sebességre is fel tudják gyorsítani anélkül, hogy egy métert is megtennének.

Audi fejlesztés

2017 – Új vizsgálóberendezések az e-mobilitás szolgálatában

A Műszaki Fejlesztés területe három új vizsgálópadot helyezett üzembe kifejezetten az e-motorok számára. A hatékony és fenntartható vizsgálóberendezések az e-motorok tesztelésére és tartós terhelésére szolgálnak. A vizsgálóberendezések fontos elemei a környezeti tesztekre szolgáló nagy teljesítményű klímakamrák, amelyek öregedési és anyagvizsgálatokat tesznek lehetővé különböző klimatikus és mechanikai körülmények között. A hőmérsékleti tartomány –40 Celsius-foktól +160 Celsius-fokig terjed, a relatív páratartalom egészen 98 százalékig változtatható.

Audi fejlesztés

2020 – Tovább bővül a járműfejlesztés

A Járműfejlesztés szakemberei az újonnan üzembe helyezett speciális forgórészvizsgáló berendezéseknek köszönhetően el tudják végezni az elektromos meghajtások teljes körű szilárdságtani vizsgálatát. Az e-motorok egyik legfontosabb alkatrésze a forgórész, azaz a magas fordulatszámon forgó rotor. A két új vizsgálóberendezéssel az e-motor rotorjainak centrifugáló, repedés és a dinamikus fordulatszám tesztelése végezhető el.

Műszaki fejlesztés sajtófotó

2021 – Jövőbe mutató beruházás

A Műszaki Fejlesztés 20 éves jubileumi ünnepségén jelentette be a vállalat, hogy a következő két évben tízmillió eurós nagyságrendű összeget, több milliárd forintot fordít a terület bővítésébe. A beruházás egy elektromos motorok és hajtások fejlesztésére szolgáló elektromos járatópad üzembe helyezésére, valamint a meglévő vizsgálati infrastruktúrára fókuszál. A befektetésnek köszönhetően a győri Műszaki Fejlesztés területe továbbra is meghatározó pillére lesz az Audi- és Volkswagen Konszern világszintű fejlesztési hálózatának.

2001: 60 munkatárs, 5.000 m2
2021: 550 munkatárs, 16.500 m2
Fejlesztési szolgáltatások az egész
Volkswagen Konszern számára

A 40 milliomodik győri erőforrás

2021. szeptember 23-án legördült a gyártósorról a negyvenmilliomodik győri motor: a 140 kW-os (190 lóerős) elektromos meghajtás hűen tükrözi a vállalat fenntartható jövő iránti elhivatottságát. E szemléletet az is alátámasztja, hogy a jubileumi erőforrást CO2-semleges, „zöld” vonattal szállították Brüsszelbe, ahol egy tisztán elektromos Audi e-tron modellbe építették be. Az Audi Hungaria a világ legnagyobb motorgyáraként immár közel 30 év tapasztalatával készíti hatékony belső égésű motorjait, valamint 2018 óta az elektromos meghajtásokat. Az elektromobilitás jegyében a vállalat már javában készül az új elektromos motorgeneráció gyártására. A jövőben Győrből érkeznek majd az elektromos meghajtások a konszern tisztán elektromos modelljeihez, amelyek a Porschéval közösen kifejlesztett prémium elektromos platformra (Premium Platform Electric – PPE) épülnek. Az új motorok gyártásához egy meglévő gyártócsarnokban alakítottak ki egy 15 000 négyzetméteres területet, a sorozatgyártásban 700 munkatárs fog dolgozni. A meghajtások gyártása mellett további alkatrészek, mint például a státor- és a váltókomponensek is a vállalatnál készülnek majd az új e-motorgeneráció számára.

A fenntarthatóságért - Egy 140 kw-os (190 lóerő) elektromotor: a jubileumi erőforrás egyben a jövő szimbóluma is
A fenntarthatóságért
Egy 140 kw-os (190 lóerő) elektromotor: a jubileumi erőforrás egyben a jövő szimbóluma is

A negyedmilliomodik Audi Q3

Az Audi Hungaria 2018 óta gyártja a rendkívül népszerű Q3 modellcsaládot. Egy évvel később elindult az Audi Q3 Sportback változat gyártása, amely 2020-ban elnyerte a rangos „Best Cars” díjat a kompakt SUV/terepjáró kategóriában. Az Audi Hungaria hagyományainak megfelelően ezekből a modellekből is készül RS-változat, amelyet a szintén győri 2,5 literes, öthengeres motor hajt. A hagyományos belső égésű motorral felszerelt Q3 modellek mellett 2019-től mild-hibrid, 2020-tól pedig már plug-in hibrid hajtásláncú változatok is készülnek Győrben.


2021 tavaszára a gyártósorról legördült Q3 modellek száma elérte a negyedmilliót: a jubileumi autó egy tangóvörös színű, plug-in hibrid hajtásláncú Audi Q3 Sportback volt, amely Németországba került büszke tulajdonosához.


Az Audi Hungariánál 1998-ban indult a járműgyártás, jelenleg a Q3 modellek mellett az Audi TT Coupé és TT Roadster modellek készülnek Győrben. A járműgyártás munkatársai több mint 20 éves tapasztalatuk mellé megszereztek valamennyi elektromobilitással kapcsolatos kompetenciát a Q3 plug-in hibrid modellek gyártásához, így a győri járműgyártás felkészülten tekint az e-mobilitással fémjelzett jövőbe.

Aus Győr für die Welt - Der Jubiläums-Plug-in-Hyb¬rid Q3 Sportback wurde nach Deutschland ausgeliefert.